Tekst reklamowy – jak go stworzyć?
W czasach, kiedy na każdym kroku można spotkać reklamę, a w Internecie pełno jest artykułów na dany temat, copywriter musi wykorzystać swoją kreatywność i stworzyć tekst reklamowy wyróżniający jego markę na tle konkurencji.
Istotnie, ludzie żyją obecnie w biegu. To sprawia, że przyciągnięcie ich uwagi jest wielkim wyzwaniem. Jeśli już uda się pierwszy krok, nie można stracić szansy. Aby pozostać w pamięci odbiorcy tekst reklamowy musi być atrakcyjny, różniący się od konkurencyjnych treści i dopasowany do klienta.
Kto jest odbiorcą komunikatu reklamowego?
Aby tekst skuteczniej dotarł do klienta, trzeba przede wszystkim wiedzieć kim on jest. W tym punkcie należy zastanowić się nad grupą odbiorców i dostosować komunikat tak, aby był dla nich zrozumiały. Postawienie się w roli klienta pozwoli na odpowiedzenie sobie na najważniejsze pytania dotyczące produktu lub usługi, czyli: co to za produkt?, jakie jest jego zastosowanie?, jakie korzyści będę miał z jego zakupu?. Odpowiedź pozwala w jasny sposób przedstawić specyfikację produktu. Przedstawienie treści reklamowej w sposób skondensowany jest lepsza niż owijanie w bawełnę, dlatego wykorzystaj argumenty i posługuj się językiem dostosowanym do odbiorcy.
Ciekawość to pierwszy stopień do… sukcesu
Najczęściej czytanie tekstu reklamowego kończy się na nagłówku. Tworząc tekst reklamowy należy postawić na nagłówki, które przyciągną uwagę adresata. Jedną z technik clickbaitu jest pytanie pojawiające się w nagłówku, przyciąga uwagę, pozwala zaangażować klienta i jeśli temat go zaciekawi kliknie w link. Ograniczenia czasowe, jakie pojawiają się w reklamach, również działają na podświadomość klienta. Ostatnie dni wyprzedaży lub ograniczona w czasie promocja sprawia, że dla klienta to ostatnia szansa na zakup tego produktu w niższej cenie.
Zaspokojeniem ciekawości klienta jest stosowanie zasady odwróconej piramidy, w której już na początku pojawia się podsumowanie produktu, a w dalszej części argumenty. Podobnie jak rozprawka w liceum, tyle, że odwrotnie.
Tekst reklamowy – pisz prosto
Bezsprzecznie w tekstach reklamowych stawiaj na konkrety, pisz na temat. Pamiętaj o czasie teraźniejszym, bo teraz jest najlepszy moment na zakup reklamowanego produktu, ale za kilka lat w tekście też będzie teraz. Aby w większym stopniu dotrzeć do odbiorcy, należy zwracać się do niego w sposób bezpośredni, aby poczuł, że tekst jest adresowany właśnie do niego.
Przede wszystkim, artykuły, które napisane są w jednym akapicie często odstraszają już na początku. Przejrzysta forma tekstu nie odstraszy, a w wielu przypadkach zachęci do dalszej lektury. Stosowanie przerw w tekście, śródtytułów i odpowiedniej odległości wpłynie na odpoczynek czytelnika podczas czytania.
Warto w tym temacie poruszyć wagę nagłówków (H1, H2, H3) i tagi które wpływają na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. H1 oznaczona jest najważniejsza część tekstu reklamowego, dlatego należy jasno stwierdzić co jest tematem, a H2 dzieli ją na części. Aby zwiększyć szanse na lepszą pozycję strony należy umieścić w tekście słowa kluczowe. Osobą, która powinna zajmować się tymi zagadnieniami jest copywriter.
Reklamy kłamią?
Fora internetowe pełne są zawiedzionych klientów, którym obiecano więcej niż dany produkt oferował. W perspektywie czasu nieuczciwość prawie zawsze odbija się negatywnie na wizerunku przedsiębiorstwa. Aby stworzyć firmę, która będzie kojarzyła się dobrze, warto o szczerość w reklamach. Nawet jeśli pojawią się błędy lepiej od razu reagować i nie pozostawiać klientów samych sobie, ponieważ stworzy to godny zaufania wizerunek marki. Ciekawym pomysłem jest stworzenie bezpłatnych poradników z obsług i napraw sprzętu.
Reasumując, stworzenie kampanii reklamowej, która zapadnie w pamięć i wpłynie budująco na wizerunek firmy to niełatwa sztuka. Sztuka słowa jest znacznie łatwiejsza. Odpowiednie tworzenie tekstów, nieszablonowość, zaciekawienie, szczerość to klucz do stworzenia reklamy, która przyciągnie odbiorców. Bycie widocznym w pozytywnym świetle to atut dla przedsiębiorstwa.
(Damian Wiśniewski)